От семейна мечта до глобален бизнес в името на благополучието.

Камко - когато грижата създава бъдеще

Семейство Драмови вече над 30 години развиват козметична дейност в България и с фирма KAMKO нареждат страната сред водещите производители на бяла козметика в Европа. 

Началото – една вдъхновяваща любовна история

В началото на 90-те години в България кипи преход и неясно бъдеще. За младия предприемач Христо Драмов и съпругата му Ка̀мила това не е момент за страх, а за смелост. През 1991 година Христо основава компания и я кръщава на галеното име на любимата му в Чехия – Ками, а именно КАМКО.

Тяхната любовна история и трите им деца – Иво, Станислав и Виктория, са основен двигател на компанията и до днес. Ками е чехкиня, която водена от любовта, напуска златна Прага и престижната компания PwC (ПрайсуотърхаусКупърс), за да се премести в България и да бъде до Христо в смелото му начинание – изграждането на семейната фирма KAMKO.

Техните ценности и пример са най-силният стълб за световния успех на компанията днес. Останалото е история, която с удоволствие ще Ви разкажем в следващите редове.

Първи стъпки в бизнеса и големият пробив с Unilever.

Историята на компанията започва с търговия на кафе, когато младият Христо Драмов и негов близък приятел, с когото работят заедно, са още студенти. Христо е олицетворение на силен дух и предприемачество, което води него и KAMKO напред във всяко начинание. В началото от значение не е продуктът, с който прохожда, а жаждата му за успех и визията да създаде нещо по-голямо, което ще остане във времето и ще носи стойност поколения наред. Скоро силният му търговски нюх и страстта към парфюмите преориентират дейността на компанията към търговия с парфюмерия. Не след дълго идва и първият огромен успех – KAMKO подписва договор с Unilever и се превръща в официален дистрибутор на козметичния гигант за България. Договорът е сключен с ясен период от две години, от 1993 до 1995, докато Unilever осъществят директно навлизане на пазара. Този пробив оставя трайна следа и учи семейството да изгражда дистрибуция, да мисли в мащаб и успешно да налага брандове. С това идва и решимостта да останат в този бизнес и да продължат да растат. С времето дистрибутират десетки марки у нас и стават едни от първите вносители на така нашумялата корейска козметика.

Първият трус – кризата през 1997

„В началото на 90-те пазарът беше лесен. Каквато и стока да имаш, успяваш да я реализираш бързо. Въпросът беше да имаш стока, а предизвикателството беше намирането ѝ“, разказва Христо Драмов и споделя, че точно след този благодатен период е последвала най-тежката криза, през която бизнесът им е преминал. „1997-ма година цената на долара спрямо лева достигна такива нива, че вече нямаше смисъл да продаваме каквото и да е, защото после не можем да го купим. Наложи се да спрем дейността си  за кратко и за известно време издържахме фирмата през чешкото ни дружество“, разказва Христо. Днес той  гледа на преодолените тогава трудности като на ценен урок по гъвкавост, адаптация и оцеляване, който не спира да прилага в работата си. „През годините многократно ни се е налагало да премоделираме бизнеса си. В динамичен сегмент като козметичната индустрия, да си максимално гъвкав и адаптивен често е въпрос на оцеляване“, споделя той. Именно тази гъвкавост и умело управление през личен пример разрастват компанията от малък семеен бизнес до световен играч на 6 континента в над 65 държави по света.

Victoria Beauty – първите собствени марки

В средата на 90-те, компанията е изправена пред още едно предизвикателство – след като налага голям полски бранд за парфюми у нас, дистрибуцията им е внезапно отнета. Следвайки максимата за гъвкавост при справяне с проблемите, компанията прави стъпки в производството и налагането на първия собствен бранд – Victoria Beauty.

И тук се усеща силното семейно присъствие – марката е кръстена на Виктория – малката дъщеря на Христо и Ками, която тогава е още дете.

Семейният бизнес вижда празна пазарна ниша за качествени продукти за грижа за коса в ниския ценови сегмент и започват с производство на шампоани. Скоро след това обаче международните гиганти в сегмента преразглеждат пазарната си стратегия и позиционират продуктите си от средния в ниския ценови сегмент. Това кара KAMKO също да се прориентира и да се насочи към производство на други типове продукти.

„Не можеш да се бориш с L'Оreal и Nivea на ниво маркетингови бюджети. Шансът ти е да предложиш добър, различен нишов продукт, с отлично съотношение цена–качество“, коментира Камила Драмова и допълва, че за тях такива успешни продукти са се оказали шампоан оцветителите и различни видове стилизанти за коса. По думите ѝ козметиката, също като модата, е подвластна на тенденции, а развитието ѝ се движи паралелно с това на самите суровини. За пример дава употребата на аргановото масло, което в продължение на няколко години е било абсолютен хит, но в момента е изместено от по-актуални съставки. Ясно изразени тенденции има и в начина на нанасяне на продуктите. Ако преди 20 години универсалният синоним на грижа за лице е бил кремът за лице, то днес все повече се набляга на серуми и многостепенна рутина.

КАМКО купува завод „Бъдеще“ и основава фабрика

През 2010 година КАМКО купува общинското дружество „Бъдеще“ и започва изграждането на козметична фабрика. „КАМКО си купи бъдеще“, така пишеше в някои медии, с усмивка споделя Христо.

Над 2 милиона щастливи охлюви

Следвайки динамиката на пазара, продуктовият асортимент на KAMKO постоянно се увеличава и продуктите стават все по-иновативни. Компанията създава серия продукти с охлювна слуз, които имат впечатляващи бенефиции за кожата и извеждат марката Victoria Beauty като лидер на охлювната козметика в Източна Европа. Продуктите от серията влияят върху регенерацията, еластичността и хидратацията на кожата. В началото компанията работи с вносна суровина, която купува от Франция. През 2010 обаче е направена следващата крачка – изградена е първата българска ферма за биологично отглеждане на охлюви. Семейство Драмови е мотивирано от перспективата да затворят производственият цикъл, но основната им цел е стремежът да си гарантират постоянно качество на суровината, което се оказва невъзможно, когато са зависими от външни доставчици.

„Може да се каже, че днес сме и едри животновъди. Имаме около 2 милиона глави дребен рогат добитък във фермата ни край Раковски“, казва през смях Христо Драмов. Компанията инвестира в база, която включва „родилно отделение“ на собствени малки охлювчета, от които се добива слуз по хуманен, безболезнен начин. Макар да има множество запитвания както от козметичната, така и от хранителната индустрия, KAMKO не продава нито слузта, нито охлювите.

„Искаме да ни разпознават като фирма, която произвежда много качествена козметика с охлювна слуз, а не като ферма за добив на охлюви. Бизнес философията ни е не да продаваме суровина, а краен продукт с добавена стойност“, казва Иво Драмов – първородният син, който отговаря за чуждите пазари. „Фирмената философия е за кръгова икономика в козметиката и това е дълбоко вкоренено в търговските ни практики“, добавя Иво.

Силни заедно – от Пловдив до Кейптаун, Amazon и отвъд

Към днешна дата KAMKO има глобален отпечатък в над 65 държави на 6 континента и произвежда за повече от 50 бранда, някои от които водещи европейски дрогерии. Любопитен факт е, че наред с Европа, едни он най-големи външни пазари на фирмата към момента са ЮАР и Австралия.

Компанията е изключително добре представена в целия балкански регион, като в някои сегменти е сред лидерите на съседните ни пазари, а охлювните продукти на Victoria Beauty са изключително добре приети в Близкия изток. Компанията развива три вида дейност – производство за чужди брандове, собствени марки и дистрибуция. Производството заема основно място, последвано от шестте собствените марки на компанията, сред които първата  – Victoria Beauty, световно признатият бранд Skincyclopedia, парфюмните линии на Aristea и марката за професионално качество аксесоари Standelli.

Сред един от забележителните успехи в съвременната история на KAMKO е договорът за производство на собствен бранд на най-голямата онлайн платформа в света Amazon. Сделката с компанията на милиардера Джеф Безос е ръководена от Иво Драмов, който се присъединява към семейната компания след като завършва бизнес университет в Канада и натрупва опит в престижна консултантска компания. През 2023 година Иво беше избран в престижната класация на Forbes – „30 под 30“. Той поема отговорността за експанзията на външните пазари и отношенията с международните партньори. С Иво на борда, освен с нови партньорства, КАМКО може да се похвали и с огромен финансов ръст. Оборотът на дружеството бележи  впечатляващо развитие. Цифрите и брандовете са само външният образ на нещо много по-дълбоко – философията на грижата и благополучието. 

По думите на Христо Драмов най-големият им успех в работата е, че успяваме заедно, а най-голямата цел е КАМКО да пребъде за поколения напред.

Семейна приемственост и визия за поколения напред

Христо Драмов с усмивка казва: „Може да ни намерите във всяка българска баня. Поне с един продукт“. Зад тази фраза стои философия за устойчивост и достъпност, както и визия за растеж, който не познава граници.

„Потенциалът ни за развитие е навън. В България вече сме достатъчно добре позиционирани и макар винаги да може още малко повече, почти напълно сме обхванали потенциала на вътрешния ни пазар. Почти няма търговска верига или аптека, в която да не присъстваме“, споделя вижданията си за развитие на бизнеса Христо Драмов. „Когато работиш добре с някой и получаваш коректно отношение, трябва да го пазиш и да инвестираш в отношенията ви. Тази инвестиция рано или късно се отплаща“, добавя синът му Иво.

След диплома от престижен университет в Канада и кариера в една от най-големите световни консултантски компании, Иво избира да се завърне в Пловдив – стратегически, осъзнато, като част от обща семейна визия. „Аз и родителите ми смятахме, че преди да се включа в семейния бизнес, трябва да натрупам опит навън. Опитът е най-добрият университет“, казва той.

След него, в компанията постепенно навлизат и другите две деца – Станислав и Виктория. Станислав следва стъпките на брат си – образование в чужбина и работа в престижни международни компании. През 2025 година той става официално част от екипа, за да вложи придобития опит в семейната компания. Това е естествено продължение на мисията да се изгради устойчива семейна приемственост.

Най-малката от трите деца – Виктория, е артистичната душа на фамилията. Завършва специалност „Моден бизнес“ във Франция и започва работа в легендарната модна къща Karl Lagerfeld. Макар и още много млада, тя вече се включва в КАМКО с отговорност за присъствието на брандовете в социалните мрежи. Към семейната компания се присъединява и Нона Драмова, съпругата на Иво, която след като завършва магистратура в Германия и започва професионалния  си път там, решава да се завърне в България и да се включи активно в маркетинг развитието на КАМКО у нас и в чужбина.

„Просто мислиш за поколение напред. Работиш, за да остане. За мен именно това е най-ценното и носи истинското усещане за смисъл и съзидателност от труда ни“, красиво обобщава Христо Драмов.

Скачаме високо – нова фабрика, нови хоризонти

Всяко устойчиво развитие идва с нуждата от нова крачка напред. За КАМКО тази крачка е не просто логистичен или технологичен скок – тя е символ на визията за бъдещето. Сегашната фабрика на компанията, разположена на 8000 квадратни метра, вече е пример за ефективна организация: модернизирана производствена база, собствен склад, лаборатория, микробиологично звено и интегрирана система SAP HANA. В нея работят близо 250 души – експерти, инженери, технолози и специалисти, които стоят зад всяка формула, всяка опаковка и всяка нова идея. Някои от служителите са с КАМКО още от началото през 90-те.

Стремежът на компанията обаче е да създава, не само да поддържа. Затова новата стъпка е амбициозна – планирана е нова фабрика в Пловдив, този път на терен от 30 000 квадратни метра. Това ще открие възможности за създаване на още по-съвременен, автоматизиран и устойчив производствен хъб. С поглед в бъдещето и с още по-голяма отговорност към качеството, хората и околната среда, КАМКО се подготвя за нова глава в своята история. Очакват ни вълнуващи години.

Семейство, което гради бъдеще

Фамилията Драмови е повече от собственик – тя е духът, гръбнакът и пулсът на KAMKO. Историята на компанията е пример, че дори в сурови времена, с обич, почтеност и визия можеш да създадеш не просто продукт, а доверие. Не просто успех, а смисъл, задълбочаващ се в поколенията.

Благотворителност

Благополучието и възпитанието вървят ръка за ръка, затова и производството на качествена козметика не изчерпва нашия ангажимент към обществото. С отговорността си към възпитанието на бъдещи здрави поколения, компанията става един от създателите на детско-юношеския волейболен клуб  Victoria Volley.

В историята си клубът вече има множество престижни награди и е дал значими състезатели на националния отбор на България по волейбол. В школата сме си поставили за цел да създаваме хармонични личности – състезатели, които умело съчетават тренировъчния процес с учебните занимания.

КАМКО през годините:

1991 – Основаване на КАМКО

1993 – Първи стъпки в бизнеса - големият пробив с Unilever.

1997 – Кризата – КАМКО се издържа през чешкото дружество

2008 – Първата собствена марка Victoria Beauty

2010 – Първата българска ферма за охлюви

2011 – Покупката на завод „Бъдеще“ и старта на козметичната фабрика.

2018 – Експанзия на производствените капацитети – глобален отпечатък в над 65 държави.

2022 – Създаване на марката Skincyclopedia, която жъне световен успех.

2023 – Интеграция на немския софтуер SAP S4/HANA

2025 – Работа по изграждането на нова фабрика на площ от 30 декара.